Zou je wel een website willen gebruiken van je importeur?

De dealerwebsite is je belangrijkste showroom en deze mag je niet af laten hangen van een importeur die het nog niet snapt

Kia mobiele website

Onze klanten veranderen snel, zeer snel! Bij Nieuweautokopen.nl en Marktplaats zijn de mobiele/responsive versies van onze websites in meer dan 50% van de gevallen verantwoordelijk voor de conversies en bezoeken. De consument verandert dus razendsnel in een gamechanging omgeving waarin je als dealer niet kan en mag achterblijven. Veel importeurs/fabrikanten geloven nog steeds in het fabeltje, dat de dealerwebsite een verlengstuk zou moeten zijn van hun/gezamenlijke merk en dat de fabrikant dus weet en snapt hoe deze website eruit moet zijn in combinatie met het gebruik van merk/logo en kleurstellingen. Hetzelfde gedrag als zij zich gaan ontfermen over uw showroom, uw tegeltjes in het toilet e.d.  Waar ik het op de locatie nog wel enigszins snap (de Audi showrooms zien er nu ook strak uit en hebben nu allemaal dezelfde uitstraling), is dat met de websites niet het geval. Klanten spenderen 75% van hun tijd online om naar een auto te kijken en slechts 25% offline, dus je online presence moet dan ook uitstekend zijn!

Dealerwebsites zijn allemaal hetzelfde!

Continu zijn dealers en fabrikanten in gevecht om een stuk macht en controle over bepaalde zaken. In 1994/1995 toen het internet opkwam, was er geen enkele importeur die zich hierover bekommerde. De jaren erna maakten ook veel dealers een eigen website welke ook niet het aankijken waard waren. Daar vonden de importeurs terecht wat van en verzorgden de templates en een platform. Sommige dealers snapte dat internet toch niet en het was fijn dat het dan maar voor elkaar was. Maar nu het internet zo volwassen wordt en zo dominant wordt in de beslissing van de consument wil je dan wel een eenheidsworst als website gebruiken die vaak ook nog achterhaald is? De meeste dealerwebsites die ik zie, zoals die van Kia, Opel zijn allemaal hetzelfde en het unieke DNA van de dealer komt er vrijwel niet naar voren. Het enige waar de dealer zich daarop kan onderscheiden is de prijs…

Responsive websites zijn niet beschikbaar.

Kijk je dan naar het meest belangrijke, de mobiele ervaring, dan schrik je echt! Als dealer dien je mega investeringen te doen, tegen een minimaal rendement, en je weet dat de klant 75% online zit en daarvan meer dan 50% mobiel dan kom je er bij bepaalde merken bekaaid vanaf! De dealerwebsites van onder andere Kia en BMW zijn totaal niet geschikt voor de mobiele bezoeker, dit betekent dat je dus ook ontzettend veel potentieel gewoon direct verpest. Sommige fabrikanten zoals Suzuki hebben dan wel een mobiele website, maar laten dan alleen maar occasions zien. Een responsive website is slechts 1 ding, daarna zul je consequent moeten verbeteren om deze beter te maken. En aangezien de beslissingsprocedures bij fabrikanten vaak te lang zijn, zie je ook dat men technisch teveel achter loopt ten opzichte van de klant, want deze zit al wel in 2016! Ik zou mij als dealer dus geen enkele website van de importeur laten opdringen, omdat de oplossing van vandaag, morgen achterhaald kan zijn en ik als dealer de consument optimaal wil bedienen in dat oriëntatieproces online.

Meerdere websites dan?

Is de oplossing dan meerdere websites? Ja, en die hebben we al! Aangezien het internet continu in beweging is en met de komst van social media, speciaal op mobiele telefoons, dien je al verschillende websites te hebben. Immers je Facebookpagina is een website op het platform van Facebook, evenals je bedrijvenpagina op Linkedin, je Google My Business page – welke tienduizenden keren wordt getoond op pagina 1 van Google zoekresultaten – Je Pinterest pagina, Je Youtube pagina, je Twitter pagina, je Instagram pagina! Allemaal verschillende platformen waar de consument zijn tijd aan besteed! Al die bedrijvenpagina’s daar, zijn ook dealerwebsites in andere vormen, maar daarom niet minder belangrijk!

De marketeer anno 2016 is wellicht je belangrijkste medewerker als het gaat om new business of om de klanten die zich al bevinden in 2016 ook te kunnen bereiken. Op al deze platformen zou de fabrikant meer en meer informatie en content kunnen bieden aan de dealers met betrekking tot gave video’s (Youtube) met de juiste aftiteling voor de dealer (unieke content), topfoto’s met de juiste benaming c.q. footer voor de dealer (Instagram, Twitter, Facebook) de juiste zakelijke (fiscale) informatie om met je netwerk te delen op Linkedin! De dealerwebsite zal veel meer dan nu een afspiegeling moeten zijn van de tijd waarin wij leven (=2016) en het unieke DNA van de desbetreffende dealer. Hij mag en moet zich ergens op kunnen onderscheiden t.o.v. van de concurrentie. Dealers van KIA, onderscheiden zich bijvoorbeeld nu niet met hun websites, maar doordat de importeur een foute website faciliteert hebben zij nu allemaal opeens een concurrentie achterstand! Dat bepaalde dealers wellicht geholpen kunnen worden, prima, maar laat de dealers die zelf snappen dat de website de showroom is van vandaag zelf investeren in de meest innovatieve website technieken die beschikbaar zijn.

Update Kia

De Kia importeur heeft overginds gereageerd op he artikel. Kia geeft hierin aan, dat men beseft dat de website van de dealer een vitaal stuk gereedschap is, welke men allebei nodig heeft. De dealer als ook de importeur/fabrikant. Een aantal belangrijke velden zijn al responsive gemaakt, echter de grote update met volledig responsive websites verwacht men later dit jaar. Je ziet dit met meerdere bedrijven, eerst gaat men investeren een mobiele website, om daarna halverwege er achter te komen dat een mobiele website het niet meer gaat doen en dat je over moet schakelen op een andere techniek, in dit geval:’responsive websites’ Goed dat men iedergeval durft te stoppen met de ontwikkeling van het ene, om vol door te gaan met het nieuwe!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.

Lees ook

25 september 2023

Snelheid in leadopvolging is de norm!

4 april 2023

Welke leads kun je wel uitbesteden?

27 maart 2023

Een nieuwe manier van leads opvolgen met Walcu!

5 december 2022

Waarom Marktplaats listings en Marktplaats Pro ook voor nieuwe auto’s zijn!