Snelheid in leadopvolging is de norm!

Leadopvolging heeft alles, maar dan ook alles, met snelheid te maken! Dat tonen de gegevens van Calldrip, het systeem waarmee wij voor honderden dealers een snelle telefonische opvolging verzorgen. Binnen twee minuten bellen nadat de aanvraag is gedaan, levert in meer dan 70% van de gevallen een zinvolle dialoog op met de potentiële klant. Bel je na 15 minuten, dan is de kans op een goed gesprek gedaald tot onder de 35%. Je moet dan vaker bellen om überhaupt met de klant in contact te komen.

Leadopvolging heeft alles, maar dan ook alles, met snelheid te maken!

De eerste leadopvolging is cruciaal als wordt gebeld, maar ook bij appen, sms’en en mailen is snelheid van belang. De potentiële klant zit in zijn piekinteresse, en alles moet daarop gericht zijn. Zo kan de belangstelling worden omgezet in iets concreets. Reageert de klant bijvoorbeeld op een WhatsApp, dan is het noodzakelijk om de dialoog op gang te blijven houden. Denk niet dat je altijd kunt appen, want iedereen wordt bedolven onder de appjes. Heb je een dialoog op gang? Houd deze dan ook op gang!

Voorbeeld

Afgelopen zondag kreeg ik een chat binnen via onze website experiencestoredoesburg.nl. De klant had net via AutoChat gechat, en ik stuurde hem direct een WhatsApp om het gesprek voort te zetten. Dat lukte! Er ontstond een gesprek over de auto, de inruiler, de waarde en of er een afspraak gemaakt kon worden.

Op een gegeven moment moest ik even weg, het is en blijft zondag, maar het engagement met die klant was hoog! Hoe hield ik het contact levend om, zodra ik weer terug was, de draad weer op te pakken met hopelijk nog steeds een betrokken klant? Ik appte hem dat ik de inruiler ging taxeren en dat ik daar een uurtje voor nodig had. Of het goed was dat ik er over een uurtje op terug zou komen? Natuurlijk vond de klant dat goed. Na een uur appten we weer verder.

40 berichten

Al met al zijn er 40 berichten naar de klant gestuurd en heb ik er 50 ontvangen voordat de afspraak was gemaakt voor nog diezelfde dag. De klant kwam op zondag naar Doesburg, reed proef, tekende de order en wij waren allebei blij!

Natuurlijk heb ik gevraagd wat de klant van onze aanpak vond. Eigenlijk gaf hij voor mij het verlossende antwoord: “als je mij op maandag had gebeld, gemaild of geappt, dan had ik gewoon geen tijd gehad en waren wij verder gaan kijken. Jij was de eerste die direct reageerde via AutoChat en daarna via de app. Wij kregen daardoor het gevoel dat wij ertoe deden.”

We kunnen wel doen of leads secundair zijn ten opzichte van binnenkomende klanten, maar zo is het niet.

En dat is precies de crux. We kunnen wel doen of leads secundair zijn ten opzichte van binnenkomende klanten, maar zo is het niet. Het is aan de ene kant immoreel naar je werkgever toe om leads niet op te volgen, maar ook naar de klant toe is het een slecht signaal! De klant stelt een vraag en wij moeten binnen een paar minuten bewijzen dat wij degenen zijn die hem kunnen beantwoorden. Heb je de dialoog, blijf in de dialoog!

 

Lees ook

Kijken of kopen - dit kan Marktplaats-data je vertellen!
13 november 2023

Kijken of kopen? Dit kan Marktplaats-data je vertellen!

Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!
3 november 2023

Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!

18 september 2023

Auto’s verkopen in het buitenland, het blijft oppassen geblazen!

11 september 2023

Mentale vrijheid!