Tip 2 voor meer reviews: Gebruik uw Google Business pagina

Uw Google Business pagina is het belangrijkste gratis stukje online onroerend goed wat u moet optimaliseren!

Google Reviews

Zoals omschreven in het artikel “de case Bert Wieten”, dient uw Google Business pagina te optimaliseren. Er is alleen geen Google product wat zo omslachtig, moeilijk beheersbaar te managen was de afgelopen jaren als deze pagina! Echter het belang is er altijd al geweest! Nu met de laatste update van de Google zoekresultaten, waardoor er 4 Adwords advertenties worden getoond bovenin, in plaats van aan de rechterkant waar we ze gewend waren, ziet u bij veel dealergerelateerde zoekopdrachten de Google Business pagina opdoemen!

Nu dient u deze pagina zelf te controleren en toe te eigenen. Alleen de ondernemer kan dit doen. Ik heb echter al dealers gehoord waarbij de importeur deze heeft geclaimd. Dit is volstrekt onlogisch, gaat tegen de Google richtlijnen in en helpt u als dealer zeker niet verder.

Wat is nu die pagina?

Deze Business pagina bevat een aantal basis informatie zaken betreffende uw dealerschap. Zaken zoals adres, postcode, telefoonnummer, openingstijden en foto’s en video’s. Deze kunnen door uzelf worden geplaatst, door uw bezoekers en of door Google (streetview) zelf. Daarnaast is het al enkele jaren beschikbaar dat klanten een review kunnen plaatsen op deze pagina. Destijds alleen met een Google+ account en daarvoor met een live en actueel Gmail account. De positie van deze pagina was altijd onder de eerste drie advertenties, of onder de eerste organische zoekopdracht. Nu is die dus verplaatst in veel gevallen naar rechts, zie foto, met duidelijkere informatie.

Waarom is die nu zo belangrijk?

Met de komst van de smartphone is ook het zoeken binnen een locatie enorm toegenomen. Immers, de smartphone weet waar je bent en Google wil graag een zo relevant mogelijk resultaat presenteren bij je zoekopdracht. Nu beschreef ik in eerdere blogs al vaker dat de meest gezochte zoektermen in de automotive op Google de merknamen zijn in combinatie met de plaatsnaam. Dus bijvoorbeeld: “Ford Amsterdam” het zoekresultaat geeft hierin dus ook de Google Business pagina retour, met daarin een belangrijke rol voor de reviews!

Honda Miami

Hoe te verzamelen?

Ik zou starten met alle nieuwe en gebruikte auto afleveringen. Als het goed is namelijk, weet uw verkoopadministratie welke klanten een Gmail account hebben. Deze klanten kunnen met dat account een review het snelste plaatsen. Begin dus met het laaghangende fruit! De Google+ pagina die hiervoor eerder nodig was, maakte het onnodig lastig, maar dat is nu verleden tijd. Instrueer uw verkopers dus, dat men al deze klanten dus actief benaderd, bij de aflevering, om middels hun eigen smartphone, de review al te plaatsen. Wat is nou een beter moment, dan bij de aflevering? De klant heeft een nieuwe auto en is dus goed gemutst! Mocht u nog op zoek zijn naar een reden om uw klant te geven:

Zou u mij willen helpen, naam klant? Tuurlijk! Wilt u voor mij een review schrijven hoe tevreden u bent over onze dienstverlening, zodat ik meer mensen kan overtuigen om met ons zaken te doen? Uiteraard! Prima, wilt u dan met u smartphone gaan naar…..

In de printscreens ziet u dus ook dealers (US) met meer dan een paar honderd reviews op de Google Business pagina, en die komen er alleen maar wanneer u erom vraagt! Mensen die tevreden zijn, verwachten namelijk, terecht, niets anders!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.

Google Reviews

Wat is nu die pagina?

Waarom is die nu zo belangrijk?