Mijn jaarlijkse trip naar de IVA in Driebergen!

Iva Driebergen: met recht een topschool

Oke, ik beken, ‘vroeger’ was ik geen fan van de IVA. Niet dat ik er ooit geweest was, of student ben geweest, maar meer om het gevaarlijkste van allemaal. Perceptie en aannames. Ik associeerde de IVA met de verkeerde jasjes, stropdassen en zeker de verkeerde mentaliteit. IVA verkopers kwamen er bij mij dan ook nauwelijks in…..! Echter nadat ik een aantal IVA studenten heb mogen ontvangen als medewerkers op zaterdag en in vakanties destijds als dealer veranderde mijn mening al redelijk snel…

IVA

Nu denk ik er geheel anders over, nu ben ik er namelijk al een aantal jaren te gast, als een gastspreker voor de studenten in de vakken marketing en sales en ben ik met andere ogen naar deze school en haar studenten gaan kijken.

Goed opgeleid op school, verkeerd begeleid in de praktijk

Als ik dan hier ben en ik spreek de studenten blijft mij altijd 1 ding hangen. We leiden ze goed op, met een goed stel hersens, manieren en content en zo gauw ze de praktijk raken, zijn de meer ervaren verkopers in staat om dit binnen een aantal weken om te buigen. Immers wat je op school leert, werkt in de praktijk niet, zo zegt men. Echter zijn wij zelf, de meer ervaren verkopers wel in staat om een nieuwe methodiek te leren? Zijn wij ergens onderweg niet vergeten dat verkoop niets te maken heeft met ervaring, maar met kennis en kunde? Wat hebben wij de laatste jaren gedaan om ‘bij’ te blijven?

Zoals in de video(3.38) wordt omschreven is het onze taak, om deze jongeren het vak verder bij te brengen en niet ze leren dat het in de praktijk anders werkt. De studenten van nu hebben andere ideeën hoe zaken kunnen en wij moeten daar voor open staan en ook leren van hun. Als ik dan laatst een bericht plaats op Linkedin dat ik hier ben, met een foto van aandachtig luisterde studenten zijn de opmerkingen niet van de lucht. Laten we blij zijn dat de IVA zo’n gecommitteerde school is voor de automotive en dat er studenten zijn die bewust kiezen voor een carriere in de automotive

Content is anno 2017

Nu kun je een discussie vormen of alle content die de IVA brengt wel iets is wat nu gevraagd wordt van de verkoopprofessional in de automotive en daar buiten. Zaken zoals het zakelijk gebruik van Linkedin, het belang zien van social media in zijn geheel om business te doen, in plaats van iets anders is iets wat wellicht langzaam gaat. Echter als ik zie welke gastsprekers er jaarlijks gastlessen komen geven en het commitment wat de IVA heeft om elk jaar beter te worden(en ze zijn de beste volgens de lijsten) dan kan ik maar een ding zeggen, dat als mijn zoon de leeftijd heeft, dan stuur ik hem met een gerust hart naar Driebergen.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul

Lees ook

25 september 2023

Snelheid in leadopvolging is de norm!

4 april 2023

Welke leads kun je wel uitbesteden?

27 maart 2023

Een nieuwe manier van leads opvolgen met Walcu!

5 december 2022

Waarom Marktplaats listings en Marktplaats Pro ook voor nieuwe auto’s zijn!