Het (online)instrument in de digitale (dealer)showroom
30 maart 2012, PaulHet (online)instrument in de digitale (dealer)showroom
De consument heden ten dage is online. Via desktops, tablets of via hun smartphones, overal en altijd zijn uw klanten online. Maar hoe bereikt u ze nu eigenlijk?
Wellicht heeft u ook zo’n SM-consultant die u zegt dat ook u op Social Media moet, een facebook pagina moet hebben waarna u alleen maar uw aanbiedingen loopt te spammen aan uw trouwe klanten, die de komende 4 jaar nog niet aan een andere auto toe zijn, maar goed ook u doet wat op Social Media en daar zijn uw klanten, toch?
Wellicht heeft u ook een actiewebsite met een dito adwordscampagne! Nu juich ik persoonlijk een adwordscampagne toe, aangezien er geen ander beter en vooral goedkoper advertentie alternatief is dan Adwords, als 50% van uw marketingbudget gaat naar impulsief kopen dan heeft u wellicht een ander probleem, toch?
Wellicht adverteert u ook op een van de vele occasionportals, en daarmee de race naar de bovenste plek in het rijtje. Goedkoop, goedkoper en goedkoopst, daar gaat het namelijk de klant toch om? Niet dus, meer dan 50% van de bezoekers komt halverwege via vriend Google, op dat soort platforms temidden van diverse zoekresultaten. Niet de prijs is van doorslaggevend succes, maar uw presentatie aldaar! 10 foto’s veel? Probeer er eens 25 te maken! Veel werk, tja je zal wel moeten om de particulier te verslaan, die wel de moeite wil nemen om zijn auto uitvoering en gedetailleerd te omschrijven tot aan het laatste schroefje en onderhoudsbeurt van tig jaar geleden. Niet op marktplaats adverteren? Vooral 65% van de kopers negeren, slim. Maar goed de C2C markt is de laatste jaren gekrompen en de B2C markt groter, toch?
Wellicht moet u het omdraaien, u CRM, of DMS of wat dan ook wat u heeft en niet gebruikt is de sleutel tot uw succes. Uw klanten willen gebeld worden, door u, door uw medewerkers. Niet mailen, maar gewoon bellen! Interesse tonen, weten wat er speelt en daarop handelen. Uw verkopers moeten per dag gewoon meer dan 30x “outbound” bellen, CRM bijhouden vragen om referenties,buren, kennissen die ook in de markt zijn en gewoon bellen. Iedereen heeft hem namelijk op zak en bijna iedereen wil gewoon praten met zijn dealer die interesse heeft in hem, de klant of prospect. Verlopen prospect? Gewoon bellen na 12 maanden! Auto verkopers in die mooie showrooms moeten gewoon bellen, geen zin in? Ander werk zoeken, toch?