Is Funda het voorbeeld voor de autobranche cq de Bovag?

Waarom is er geen Funda voor de autobranche?

Funda

Van tijd tot tijd komen er geluiden uit de autobranche dat ondernemers de BOVAG aansporen om net als Funda een website te starten voor de verkoop van gebruikte en/of nieuwe auto’s. Men wil minder afhankelijk zijn van de bekende portalen en zien in Funda het voorbeeld van hoe auto’s te koop aangeboden zouden kunnen worden.

Dat lijkt een aardig idee, maar niet eenvoudig om succesvol te laten zijn. BOVAG-occasions.nl zou een prima naam zijn, dat was het in het verleden ook in combinatie met Autotrack en daarvoor nog als Autoonline. Toch verloor de branche site het van de markt. Het beste product of de beste website wint meestal niet, maar degene met het meeste bereik wint het in de markt.

Niet uniek

Het idee in Nederland is niet uniek. In Denemarken leefde hetzelfde plan, is er zelfs een pilot geweest. Dealers en autobedrijven spraken met elkaar af om minder te adverteren op de portals, en daarmee het bespaarde geld te investeren in een automotive website. En die website moest dan de concurrentie aan met de portals waarop die Deense dealers en autobedrijven minder adverteerden. Achttien maanden na de start is de website weg en verdwenen. De betrokkenen zijn tot de conclusie gekomen dat het maken van de website een ding is, maar traffic, bereik en attentie genereren iets heel anders is. En daar liep in dit geval dit initiatief op stuk.

Traffic en bereik zijn key. Ik kan dat alleen maar onderbouwen. In 2005 al, begon ik met de eerste webwinkel voor nieuwe auto’s in Nederland. Ik had een goed product, een goede niche, een goede website, en goede deals. Daarmee had ik nog de mazzel dat met een unieke url zoals “Nieuweautokopen.nl” mensen veel zochten op ‘nieuwe auto kopen’ zonder dat ze daarmee de website bedoelde en er toch door de positie op Google bij ons kwamen. Of te wel, door de niche en unieke url kon ik mij staande houden om nieuwe auto’s te verkopen omdat ik de massa niet nodig had.

Je ziet het nu nog steeds; er zijn tientallen NL autowebsites met soms leuke en unieke USP’s. Al die sites komen vroeg of laat op hetzelfde punt: het aantal bezoekers haalt niet het niveau dat je nodig hebt om te concurreren op schaal (+ 1 miljoen uniek). Haal je de aantallen niet, dan krijg je weinig tot geen inkomsten en dien je miljoenen te investeren in marketing. En dan nog, je hebt geen enkele garantie -zie Denemarken- dat je de strijd aankunt met bijvoorbeeld een autoportal die al jarenlang miljoenen per jaar investeert in haar naamsbekend en merk en als het gaat om bekendheid en de attentie van de klant.

En Funda dan?

Funda is een ander verhaal. Deze site heeft zijn oorsprong in de tijd dat ook in de Automotive de portals van nu zijn begonnen en heeft dus een lange historie. Funda is op min of meer dezelfde wijze gestart als BOVAG-occasions.nl, inclusief een samenwerking, in dit geval uitgever Wegener. In die periode heeft makelaarsvereniging NVM blijkbaar een aantal andere beslissingen genomen en kun je achteraf zeggen dat de BOVAG een andere weg heeft bewandeld.

En inderdaad, achteraf is alles heel makkelijk. De NVM heeft in de eerste jaren met de kennis en kunde van Wegener de site kunnen uitbouwen tot de meest dominante website in zijn domein van huizen. Vervolgens is Wegener uitgekocht en daarna zijn ook de software bedrijven overgenomen die voor de vulling zorgden van huizen door de makelaars en had de NVM het hele spel onder haar controle en daarmee ook iets waardoor makelaars wel gedwongen zijn om NVM makelaar te worden om volledig gebruik te kunnen maken van dat platform. (Nu kunnen ook geen NVM makelaars gebruik maken van Funda)

De BOVAG, met daarin BOVAG-occasions, heeft een andere weg bewandeld en destijds de samenwerking gezocht met onder andere Autotrack, terwijl men aan de wieg stond met het RDC en Autoonline wat nu Autoscout24.nl is. Autotrack heeft er vervolgens een echt bedrijf en business van gemaakt. Bovag had dus destijds evenals de NVM de controle kunnen hebben van de systemen zoals het RDC, als het portal, de beslissingen destijds hebben dus een ander marktperspectief gecreëerd. Je kunt je overigens de vraag stellen of het wel de taak van een branchevereniging is om, met alle risico’s die er bij horen in die tijd, te investeren in een website en software, zie ook de recente overname van het RDC door de Bovemij, waarbij de Bovag geen directe aandeelhouder meer is.

En nu?

Ondanks de sombere voorbeelden van mislukkingen, begrijp ik de wens van sommige autobedrijven om een eigen site te lanceren. Portalen zijn door de jaren heen duurder geworden, terwijl er niet altijd innovatie is geweest. Gebrek aan vernieuwing werd echter vaak gecompenseerd door meer bereik en traffic. En dat is veel waard.

Daarom ben ik blij dat ik twee jaar geleden bewust de stap heb gemaakt naar eBay en Marktplaats. Ik kreeg door die beslissing toegang tot de website met het meeste potentieel en de hoogste merkbekendheid in Nederland. Bovendien heb ik nu de kans om met dealers en autobedrijven te helpen in de online automotive! Zij schakelen Marktplaats en mij in om voor opportunities te zorgen en zelf zijn zij verantwoordelijk voor het genereren van sales.

Ik denk ook echt dat het meer de taak van de leverancier moet worden, wij dus en ik namens Marktplaats om dealers en autobedrijven te helpen om succesvoller te zijn in de online automotive en dat stopt niet met alleen de advertentie te plaatsen. Dat gaat ook via ons statistieken programma zoals “de kracht van Marktplaats” en al onze webinars, artikelen en andere content, waarmee wij een zinvolle bijdrage willen leveren in deze educatie. Als oud dealer weet ik namelijk een ding zeker, is dat online een toekomst is en was en dat je er als dealer zondermeer beter in moet worden.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul

Lees ook

25 september 2023

Snelheid in leadopvolging is de norm!

4 april 2023

Welke leads kun je wel uitbesteden?

27 maart 2023

Een nieuwe manier van leads opvolgen met Walcu!

5 december 2022

Waarom Marktplaats listings en Marktplaats Pro ook voor nieuwe auto’s zijn!