De Amazonification van je auto advertenties!

Amazon, Bol.com en Coolblue ze zijn niet meer weg te denken in het Nederlandse online landschap. Zowel Coolblue en Bol.com zijn voorbeelden, ook in het buitenland, op welke wijze je een online webshop exploiteert en Amazon behoeft geen introductie. Alledrie succesnummers voor de consument, qua gemak, qua prijs en qua aanbod. Waar men “vroeger” als webwinkel vaak goedkoper diende te zijn, zijn ze nu alledrie vaak duurder dan de winkel in de buurt. Echter de gebruikerservaring, het gemak is voor veel klanten waaronder ikzelf de reden om online te bestellen. In dit blog noemen we het dan ook amazonification!

De klant wil frictieloos, gemak en transparantie! (amazonification)

Bij Marktplaats Automotive doen we eigenlijk hetzelfde, niet dat Marktplaats auto’s wil verkopen, maar veel meer in de wijze waarop consumenten door de website heen ‘wandelen” en vanzelf de auto’s zien waar ze interesse voor hebben.

Je ziet dat heel snel namelijk bij de home feed van Marktplaats, op je Marktplaats App. Kijk je in mijn geval naar veel Jeep Wranglers JK’s dan zie je die vanzelf consequent in de home feed verschijnen. Het heeft namelijk geen zin, om bij een Opel Astra te laten zien, daar ligt mijn interesse niet. Aangezien 70% + van de Marktplaats app gebruikers ingelogd is, kunnen we zeer duidelijk zien, waar deze bezoekers wel of geen interesse naar hebben, en daarop de klant optimaal faciliteren.

70% van de Marktplaats bezoekers is ingelogd!

Als autobedrijf kun je daar een groter voordeel mee halen door bijvoorbeeld gebruik te maken van de Premium advertentie. Door het gebruik van de Premium Feature krijg je meer VDP views, meer berichten en meer telefoontjes. Of te wel je krijgt veel sneller de kans om de auto te verkopen!

Hoe werkt dat?

Als je een premium advertentie namelijk gebruikt, dan heb je een aantal grote voordelen. Je kunt net als bij de Plus advertentie de highlights van de auto vermelden. Bijvoorbeeld 7 persoons, Apple CarPlay, NAP etc, en daarbij 3 foto’s laten zien in de Search Result Page (SRP) zodat je eerder opvalt als iemand bijvoorbeeld die Jeep Wrangler JK zoekt.

Premium advertenties

Echter worden Premium advertenties bij voorkeur getoond in de home feed van Marktplaats. Dus als er 20 VW Polo’s zijn van 2020 waar de bezoeker naar zoekt, dan maakt een Premium advertentie van een VW Polo uit 2020 meer kans om getoond te worden dan een Basis advertentie van dezelfde auto. Marktplaats ziet uiteraard al die data en kan dus ook zien, dat het gebruikersgemak er enorm mee geholpen, om dit zo te doen. Echter wat ik zelf het leukste vind is de feature “vergelijkbare auto’s” idem wat je bij Amazon en consorten ook ziet. Andere mensen kochten ook? Dus bij de Premium advertenties staan daar ook drie auto’s, maar al die drie auto’s zijn van de Premium adverteerder, en dus niet van de concurrent!

De VDP pagina, dus de pagina waarin je advertentie wordt getoond, laat dus geen concurrerende bedrijven zien, maar ook geen andere banners, die de aandacht zou kunnen afleiden van jouw Premium advertentie. En aangezien je ook je verkopers met foto en naam kan noemen geeft het vaak dat extra zetje aan de potentiële koper om de telefoon op te pakken en het autobedrijf te bellen voor meer informatie. De amazonification van de VDP pagina.

Lees ook

22 november 2022

Een paar maanden verder, hoe staat het met Ligier in Doesburg?

8 november 2022

Een nieuwe manier van presenteren van je auto voorraad! Kan het anders?

31 oktober 2022

De regel in leadopvolging is ‘direct bellen’ en als dat niet lukt………… (deel 6 van 6)

24 oktober 2022

Een faxapparaat werkt ook!