Bootstrap Example

 

Private lease? Leasemaatschappij kom uit je comfort zone!

 

Het zijn woelige tijden voor de lease markt. Met de enorme opkomst van private lease dient een nieuw type leaseklant zich aan en ook merken bedrijven dat hun medewerkers dankzij de stijgende populariteit van persoonlijke mobiliteitsbudgetten, andere mobiliteitskeuzes gaan maken waardoor het wagenpark aan het veranderen is.

 

Gevolgen voor de leasemaatschappij?

De grenzen tussen privé en zakelijke mobiliteit vervagen steeds verder. Veel leasemaatschappijen spelen al op deze verandering in door te streven naar een business-to- everybody (b2e) –model, waarin zowel de zakelijke als particuliere consument past.

 

De verwachting is dat ons land in 2020 circa 145.000 private leaseauto's zal tellen. Een enorm aandeel als je beseft dat dit fenomeen pas vanaf 2013 is gaan tellen. De rol die private lease aanbieders spelen in de autoverkoop wordt dus almaar groter (Bron: carros.nl).

 

Klantcontact bij Private lease

Private lease verlangt een andere klantbenadering. Klanten in het private lease segment zien het aangaan van een kant-en-klare online lease overeenkomst veel meer als een alternatieve financieringsvorm waarbij de factor emotie wordt gereduceerd. Een sprekend voorbeeld van voortschrijdende digitalisering en tot zover past de overeenkomst prima binnen de comfort zone van de leasemaatschappij.

 

Echter, op het moment dat de klant de auto gaat berijden, gaat de factor emotie WEL actief meespelen. Een private lease aanbieder wordt naast financierder, tevens leverancier van een (emotioneel) product. Eenvoudige vragen, opmerkingen en klachten van klanten komen nu direct binnen bij de betrokken leasemaatschappij. In het bedrijfslease model kwamen deze vragen over het algemeen voor rekening van een wagenpark beheerder die daarmee als (handige) filter fungeerde voor niet-lease gerelateerde vragen.

 

Nu ga je als private lease partij opeens direct klantcontact aan. Je zult leads snel en slim moeten opvolgen om optimaal resultaat te boeken. Verder moet je bedenken hoe je de service verwachtingen gaat managen om bestaande contracten te behouden. Ga je klanten naar een website doorverwijzen of zet je een telefonische helpdesk op waarmee klanten het service gevoel kunnen ervaren? Een ander wezenlijk onderdeel van het klantcontact is klachtenafhandeling. Het is een feit dat veel consumenten bij het aangaan van de overeenkomst geneigd zijn om te kiezen voor het laagste tarief. De gevolgen hiervan worden vaak pas merkbaar als er problemen zijn en blijkt dat de klant niet voldoende kennis heeft genomen van de algemene voorwaarden. Het is dus belangrijk om klanten hierover vooraf goed te informeren.

 

Voor een succesvol private lease project zal je vooraf zal je vooraf moeten nadenken over een aantal kritische aspecten:

  • Op welke manier ga ik de actieve opvolging van leads en klanten verzorgen (sales en aftersales)?
  • Hoe richt ik mijn helpdesk in?
  • Wat doe ik om aflopende contracten te behouden?

 

Wij delen onze expertise en ervaring met je voor meer houvast in deze woelige tijden op de lease markt. Voor wie ons nog niet kent: Aangenaam! Wij zijn CARMEN een automotive contact center met 15 jaar ervaring binnen alle omschreven aspecten van klant contact.

 

  meer nieuws