Bootstrap Example


Dealerbedrijf: benut je deze concurrentievoordelen in de strijd om APK?

 

Het is een feit dat het terugwinnen van een verloren klant 5 keer meer kost dan het behouden van een bestaande klant. Dit gegeven en de langere onderhoudsintervallen maken APK-klantcontact tot één van de belangrijkste klantcontactmomenten.

 

In de strijd om APK zijn zowel merkdealers als universelen actief met als hoogste doel om de klant de werkplaats in te krijgen. Opnieuw blijft de stijging van het aantal APK momenten bij merkdealers (+1,3% Q1-18) achter bij de stijging van universelen (+2,8% Q1-18). Bron: Aftersales Magazine.

 

Wat je als merkdealer zelf kan doen is het structureel en proactief benaderen van klanten voor een APK & onderhoud-werkplaats afspraak. Bijvoorbeeld door het sturen van een direct mail bericht en telefonische opvolging hiervan. Om twijfelende klanten te kunnen overtuigen is het zinvol om de concurrentievoordelen helder te hebben en deze tijdens het contactmoment maximaal te benutten. 

 

Vijf voordelen die de merkdealer in de strijd om APK kan inzetten om zich te onderscheiden:

 

  1. Benut het vertrouwen – met de aankoop van de auto / onderhoud schenkt de klant zijn vertrouwen. Door het klantcontact steeds te richten op behoud, zal de klant in de APK-fase eerder besluiten om te blijven;
  2. De expert - als merkdealer heb je direct toegang tot originele merkonderdelen en zijn monteurs opgeleid volgens merk specifieke standaarden. Bovendien worden reparatie en onderhoud volgens fabrieks- en garantievoorwaarden uitgevoerd, wat bijdraagt aan het waarde behoud van de auto;
  3. Beheers klantdata – je beschikt over alle nodige (waardevolle) klantgegevens. Door deze gegevens actief up-to-date te houden, zul je deze in de APK-fase kunnen aanwenden;
  4. Benadruk het warme bad effect – dankzij jullie gezamenlijke historie en een slimme aanpak, kan de klant het APK-contactmoment als een warm bad ervaren; 
  5. Wees transparant - Wees duidelijk in de kosten en ontkracht het onderbuikgevoel dat merkdealers duur zijn. Denk hierbij aan het communiceren van vooraf gestelde flatrate tijden voor werkzaamheden.

 

Blijf in controle en blijf de klant verrassen; hiermee vergroot je de kans dat de klant na het verlopen van de fabrieksgarantie geen reden ziet om te vertrekken!

 

  meer nieuws