Bootstrap Example

Vijf redenen voor dealerbedrijven om 'text messaging apps' als WhatsApp te integreren in je after sales

 

In ons vorige blog schreven we dat automotive consumenten het belangrijk vinden dat dealerbedrijven in hun communicatie rekening houden met de kanaalvoorkeur van de klant. Eén kanaal, waarvan we verwachten dat het een vlucht gaat nemen, is contact via openbare berichten platformen (de zgn. text messaging apps) als WhatsAppBusiness, Apple Business Chat, Facebook Messenger etc.

 

Naast het feit dat een applicatie als WhatsApp een hoge dekkingsgraad heeft, biedt het nog twee grote voordelen. Door via WhatsApp te communiceren bouwt de conversatie met de klant zich op én is het geen voorwaarde dat klant en contactmedewerker op hetzelfde moment online zijn, in tegenstelling tot telefonie en live chat. Geen wachttijden en ingewikkelde keuzemenu's voor de klant dus, mits een antwoord niet te lang op zich laat wachten natuurlijk - dat dan weer wel 😉.

 

Vijf redenen voor dealerbedrijven om 'text messaging apps' te integreren in je after sales

 

1. Berichten over werkplaatsafspraken en onderhoudsherinneringen kunnen geautomatiseerd worden verstuurd

 

De open rate tussen een e-mail en WhatsApp bericht is onderzocht. Deze blijkt resp. op gemiddeld 20% en 98% (!) te liggen. WhatsApp blijkt bovendien de binding (engagement) met de klant te verhogen. Dat merken bedrijven aan een afnemend aantal werkplaatsafspraak annuleringen en hogere response van klanten die nu (nog) niet toe zijn aan een beurt. Bron: Denise Chudy op DrivingSales

 

2. Het versturen van ophaalnotificaties met of zonder betaallink is eenvoudig

 

Een notificatie is eenvoudig te maken. Om de doorlooptijd aan de balie te minimaliseren zou deze notificatie al een betaallink kunnen bevatten. Dit kan de klanttevredenheid verhogen.

 

3. Inspectierapporten voor onderhoud zijn te verrijken met foto's en video, waardoor klanten eerder geneigd zullen zijn om goedkeuring te geven

 

Wanneer je als dealerbedrijf gebruik maakt van een digitale inspectie app als bijvoorbeeld CheckIT*, dan is het standaard mogelijk om inspectierapporten per WhatsApp en e-mail te versturen. Inclusief foto's en video's als je wilt.

 

*CheckIT is de digitale inspectieapp van Direct Access die het proces van planning tot en met facturatie digitaliseert. Meer over CheckIT.

 

4. Je kunt op dat moment relevante promotionele aanbiedingen doen

 

 Een interessant (geautomatiseerd) taxatievoorstel, via hetzelfde kanaal als waarover gecommuniceerd wordt over onderhoud, even voordat de auto naar de werkplaats komt, vergroot de kans dat de klant hiervoor open zal staan.

 

5. Het is laagdrempelig om feedback te verzamelen op een relevant moment

 

Onder punt één al vermeld: Bij benadering via WhatsApp voelen klanten meer binding. Dit zorgt er ook voor dat ze eerder geneigd zullen zijn om te reageren op jouw feedbackvraag dan via ieder ander platform.

 

Snel reageren is ook bij klantcontact via WhatsApp van groot belang. Vraag jezelf dus af: "Laat ik iemand dit 'erbij doen', maak ik iemand vrij hiervoor of besteed ik het volledig uit. En, Hoe zorg ik voor een goede workload en back-up in drukke tijden? Hoe ga ik om met bereikbaarheid buiten openingstijden?"

 

Met haar brede kennis van omnichannel klantcontact en (automotive) ICT kan CARMEN je als geen ander bijstaan in het technische traject van 'text messaging apps' zoals WhatsApp en Facebook Messenger. We kunnen je ontzorgen op de manier die jou het beste past.

 

Het aanspreken van klanten blijft, alleen de kanalen veranderen!

 

 

 

 

 

  meer nieuws