Bootstrap Example


Beter renderen op aftersales? Haal alles uit service marketing!

 

Ook in 2019 loopt het marktaandeel van merkdealerbedrijven terug (Bron: Aftersales Magazine). Een bedreiging voor het dealerbedrijf? Wat CARMEN automotive betreft niet. Wel is er voor veel dealerbedrijven werk aan de winkel. Zij volgen aftersales leads in veel gevallen namelijk onvoldoende structureel op, terwijl de omzetkansen op werkplaatsomzet voor het grijpen liggen! Je kunt als dealerbedrijf daarom beter vandaag dan morgen met service marketing aan de slag gaan.

 

Met service marketing bedoelen we het structureel opsporen, opvolgen en omzetten van aftersales leads uit alle contactmomenten in de levenscyclus na aanschaf van een auto, zoals APK, onderhoud, einde garantie, wielenwissel en zomer- en wintercheck etc. Goede klantdata van het dealerbedrijf is als bron cruciaal, evenals een systeem om hieruit zoveel mogelijk relevante informatie naar voren te krijgen. Hoewel buiten onze specialisatie, kan het lezen van dit artikel je mogelijk op het gebied van data verder op weg helpen.

 

Een kei worden in service marketing? Dit is wat je in praktijk te doen staat:

 

ZELF contact opnemen voor een afspraak

 

Ga slim en creatief om met de gegevens over de klant binnen je bedrijf en laat het initiatief voor het maken van een afspraak NIET aan de klant over. Trek het in plaats daarvan naar je toe door zelf contact te zoeken voor een afspraak.

 

Blijkt de klant eind april nog rond te rijden op winterbanden? Bel voor een bandenwisselafspraak en combineer dit meteen met een afspraak voor de zomercheck. Geeft de autohistorie aanleiding tot onderhoud? Bel en plan dit samen met de klant in. Maar ook, op het snijvlak van sales en aftersales; zou de auto een ideale occasion zijn om door te verkopen?! Leg de klant een mooi inruilvoorstel voor. Begeleid hem bij de aanschaf en onderhoud van een nieuwe bolide en zorg voor nieuwe aanwas in de werkplaats door (de verkoop en) onderhoud van de occasion. Kortom, gebruik je creativiteit om alle kansen ten volle te benutten.

 

‘Nurture’ ook de aftersales lead

 

Juist in een periode waarin de service intervallen steeds langer worden, is het belangrijk om creatief te zijn met het vinden van een concrete aanleiding voor klantcontact. Ook al converteert een aftersales lead niet direct in een werkplaatsafspraak, het kan wel een goede basis vormen voor contact in de toekomst. Zorg voor een opvolgsysteem waarin deze acties meegenomen worden.

 

Werk voor de service-adviseur of uitbesteden

 

Bij optimale service marketing is het telefonisch klantcontact servicegericht, informatief ingestoken én gericht op werkplaatsbezoek conversie. Dit stelt bepaalde, specifieke eisen aan de medewerker. Het is verstandig om als dealerbedrijf te kijken of je mensen met de benodigde communicatie vaardigheden in huis hebt en of die hiervoor vrij te maken zijn. Is dit niet het geval, dan is het een logische optie om de opvolging uit te besteden. Volledig óf in hybride vorm, waarbij je als dealerbedrijf zelf start met opvolgen en alle, na een afgesproken termijn, niet-opgevolgde contacten worden overgenomen.

 

CARMEN automotive de stille kracht

 

Los van het feit dat service marketing een must is voor elk dealerbedrijf, is het een onderdeel waarin CARMEN haar opdrachtgevers overtuigend bijstaat. Uit ervaring weten we dat de gesprekken door de klanten over het algemeen als prettig worden ervaren. Bovendien wordt de, in veel gevallen al zwaar belaste, service adviseur dankzij de (hybride) opvolging van CARMEN, veel werk uit handen genomen.

 

Meer weten? We ondersteunen talloze dealerbedrijven in hun aftersales opvolging. Bekijk hiervoor o.a. onze #aftersales projecten in de portfolio en vraag ons gerust om vrijblijvend advies.

 

Gebruik je creativiteit om alle aftersales kansen ten volle te benutten!

 

 

  meer nieuws