Bootstrap Example

 

Outbound bellen - welke superkrachten zijn de basis voor succes? Deel II

 

In de vorige blog over outbound bellen stipte ik naast de mindset al een paar sterke punten aan waarmee je de battle van ieder outbound gesprek glansrijk doorstaat (waarbij we met ‘outbound’ bedoelen: het uitgaande, commerciële klantcontact via de telefoon).

 

Het is natuurlijk niet reëel om te verwachten dat opeens ieder gesprek converteert. De punten helpen je om de conversatie open en positief te voeren en tegelijkertijd sturend te kunnen zijn naar jouw conversiedoel. Daardoor kom je krachtig over, worden de conversaties interessanter.

 

Kortom, je maakt outbound bellen leuker voor jezelf en laat dat nou net de grootste energie boost geven!

 

Sterke punten waarmee je de battle van ieder outbound gesprek glansrijk doorstaat:

  • Kies je eigen pad in het gesprek, mede gebaseerd op wat de gesprekspartner loslaat
  • Houd het gesprek bij de hoofdzaak
  • Een prettige stem is een voordeel
  • Vraag, ook bij voor de hand liggende zaken, duidelijk door
  • Herken signalen die duiden op interesse en vraag daarop door
  • Wees empathisch en menselijk
  • Ken de ins & outs van de aanbieding
  • Doe aan lead nurturing

 

1. Kies je eigen pad in het gesprek, mede gebaseerd op wat de gesprekspartner loslaat

 

Realiseer je dat geen gesprek hetzelfde is. De kunst van outbound bellen is dat je, op basis van de informatie uit het gesprek, relevante vragen stelt die jou dichterbij je doel brengen. En dat je deze vragen zoveel mogelijk verwoordt vanuit de beleving van je gesprekspartner.

 

Een eigenschap die je hierbij goed kunt gebruiken is verbale creativiteit. In feite ben je een 'beroepsflirter’ die met het stellen van de juiste vragen en een goed verhaal, het gesprek naar jouw doel weet te leiden. De kans dat de ander 'afknapt' is aanwezig, maar jij beschikt over een heel arsenaal aan vragen en verhalen om de conversatie, ondanks alles, relevant te houden en prettig af te ronden.

 

Een paar voorbeelden:

  • Als jouw gesprekspartner zonder naam opneemt, ga je niet proberen om krampachtig de naam te achterhalen, maar probeer je de functie te verifiëren. Bijv. spreek ik met de verantwoordelijke voor het wagenparkbeheer binnen uw bedrijf?
  • Zodra jouw gesprekspartner aangeeft de e-mailing te hebben ontvangen en gelezen, ga je enthousiast en zonder ruimte door met "Mijn collega's van de verkoop hebben me gevraagd u te bellen, omdat zij denken dat dit interessant voor u is. Het gaat om ... luxe uitvoering, extra's, aantrekkelijk geprijsd, direct voordeel X!
  • In het geval dat jouw gesprekspartner de mail niet heeft gelezen zeg je: "Ik kan nu ook de inhoud voor u schetsen."
  • Als je te horen krijgt dat diegene een jaar geleden een nieuwe bedrijfsauto heeft aangeschaft: Heeft u meerdere bedrijfsauto's rijden? Of, is het voor u dan aan te geven wanneer deze wagen weer aan vervanging toe is?

 

2. Houd het gesprek bij de hoofdzaak

 

Begint de gesprekspartner over andere zaken. Verwijs hem dan naar je collega's van de betreffende vestiging en stuur weer in de richting waarvoor je belt.

 

3. Een prettige stem is een voordeel

 

Een prettige telefoonstem en goede intonatie stellen je in staat om langer de aandacht te houden.

 

4. Vraag, ook bij voor de hand liggende zaken, duidelijk door

 

Dus u heeft de bedrijfsauto een jaar geleden aangeschaft? Als eenmanszaak verwacht ik niet dat u snel weer in de markt bent voor een andere, hoewel alles mogelijk is natuurlijk. Op welke termijn verwacht u dat dit wel zo is? Je wéét dat dit gesprek niet converteert, maar zoekt naar aanknopingspunten om het contact relevant te houden (lead nurturing).

 

5. Herken signalen die duiden op interesse

 

Een klantcontactmedewerker die plezier heeft in het werk zal deze herkennen. De ruimten die jouw gesprekspartner je geeft om tóch nog even door te vragen. Met het stellen van prikkelende vragen en door de vrijblijvendheid te benadrukken, blijken gesprekspartners dan in veel gevallen echt wel geïnteresseerd.

 

6. Wees empathisch en menselijk

 

Door tijdens het gesprek zinnen te gebruiken als 'Ik begrijp het' en 'Fijn dat ik u aan de lijn heb', voelt de gesprekspartner zich begrepen en gewaardeerd.

 

7. Ken de ins & outs van de aanbieding

 

Een logisch, maar o zo belangrijk onderdeel. Weet wat de aanbieding precies inhoudt en laat je goed voorlichten over wát het voordeel voor jouw gesprekspartner is.

 

8. Doe aan lead nurturing

 

Veel gesprekspartners zijn nog niet klaar voor jouw aanbod, maar kunnen dit in de toekomst wel worden. Deze doelgroep heeft meer contactmomenten nodig om ze naar de volgende stap te begeleiden. In zulke outbound gesprekken ga je op zoek naar relevante aanknopingspunten. Bijvoorbeeld: mijn auto is over een jaar pas weer aan vervanging toe. In zulke gevallen agendeer je ruim voor het verstrijken van het jaar een nieuw contactmoment om deze gesprekspartner een aanbod te doen. Met een klantcontactportal zoals CARMEN portal is lead nurturing heel eenvoudig. De afspraak valt automatisch vrij voor opvolging op de aangegeven datum.

 

Zelf doen PLUS

 

Het is belangrijk om in goede outbound te blijven investeren. Het is tenslotte jouw lifeline naar nieuwe leads. Waarom zou je genoegen nemen met minder dan 100% opvolging van jouw kostbare (e-)mail campagne?

 

Jouw outbound team heeft de beste kaarten voor conversie. Zij 'zijn ook van hier' en spreken de taal. In sommige gevallen, kennen ze de gesprekspartners zelfs persoonlijk.

 

Los van dit feit is het ook belangrijk om te streven naar 100% opvolging van de aangeschreven contacten. Je maakt tenslotte heel wat kosten om de contacten aan te schrijven. Waarom dan wel de ene lead opvolgen, maar de andere niet? Exact dáár begint het bij veel autobedrijven te wringen. Het bellen wordt 'erbij' gedaan, als het even rustig is in de showroom. Daardoor staan contacten al gauw langer open dan goed is om te converteren. En zie dan nog maar de motivatie op te brengen om ze allemaal op te volgen.

 

Heel prettig is dat met de hybride dienst van CARMEN automotive 100% opvolging eenvoudig te realiseren is. Alle contacten waar jouw team niet aan toekomt, worden prettig, snel en met kennis van bovengenoemde punten, binnen de overeengekomen termijn opgevolgd.

 

Hybride Outbound van CARMEN

 

CARMEN begrijpt dat je outbound klantcontact het liefste zelf doet. Sterker nog, we stimuleren onze business partners daar zelfs in. Op de momenten echter dat je het nodig hebt, schakelen wij naadloos bij.

 

Wat krijg je:

  • Naadloze overname van jouw klantcontact na overschrijding van een overeengekomen termijn
  • Gratis gebruik van CARMEN portal voor klantcontact registratie en actiepunten
  • Lead nurturing acties in de toekomst agenderen op het CARMEN portal
  • Helpdesk support binnen ruime openingstijden

 

Nu het jaar al richting vierde kwartaal gaat en de sprint door verkoop weer wordt ingezet, heeft CARMEN een interessant aanbod voor je: CODE HybridGo123. Als je deze gebruikt om je eindejaars project aan te melden vóór 1 december krijg je 10 BONUS gesprekken gratis (in geval van een project omvang vanaf 100 contacten).

 

Meld je outbound project nu aan en ontvang TIEN BONUS gesprekken gratis

  meer nieuws