Bootstrap Example


Keuzestress bij autokopers? Drie tips om dit te voorkomen.

 

Duits onderzoek heeft aangetoond (bron: Automobiel Management) dat ruim één derde van de autokopers (37%) last heeft van een te groot showroomaanbod en dat 39% een aankoopbeslissing zelfs uitstelt vanwege keuzestress*.

 

Onbekend is hoe de verhoudingen in Nederland liggen, maar een ronde langs de automerken toont ook hier een enorme range aan beschikbare opties en accessoires. Ga er dus maar aan staan om je als autokoper, zonder al te veel automotive kennis, te oriënteren.

 

Vanwaar keuzestress?

 

In de eerste plaats is de keuze in de aankoop van een auto veel uitgebreider geworden. Ook kun je laagdrempelig aan veel vergelijkingsmateriaal komen, waardoor er nóg meer te kiezen valt. Een andere factor die, volgens ons, ook meespeelt, is het feit dat het aantal showroombezoeken flink gedaald is. Waar ruim tien jaar geleden voor de aanschaf van een nieuwe auto gemiddeld vijf showroombezoeken werden gebracht, ligt dit aantal nu nog maar tussen één à twee keer. De filter die de 'oldskool' verkoper met verve wist te aan te brengen, ontbreekt nu, waardoor alle opties open liggen.

 

Om keuzestress te voorkomen, is er voor de dealer (online) een belangrijke rol weggelegd.

 

Drie tips om keuzestress bij autokopers weg te nemen:

 

1. Laat de klant online niet verdrinken in je aanbod, maar probeer de klant slim door het traject van invulling van zijn behoeften te loodsen. Alsof je de ideale 'oldskool' autoverkoper online in een nieuw jasje steekt. Een pittige noot om te kraken, want het vergt een andere aanpak dan die van de meeste dealers/fabrikanten. Zij dicteren online nog graag hun aanbod naar de klant, terwijl het bestaansrecht van het dealerbedrijf meer en meer afhangt van de manier waarop het invulling geeft aan de klant die om een product of dienst vraagt;

 

2. Schep online vertrouwen en onderscheid jezelf. Geef ze alle redenen om zich bij jou (meer) thuis te voelen. Spreek uit waarom ze voor jou moeten kiezen, hoeveel anderen voorgingen, toon je awards en referenties. Trek alles uit de kast. Een autokoper met keuzestress gaat op zoek naar 100% zekerheid; bevestig hem/haar regelmatig in de keuze voor jou.;

 

3. Zorg online voor laagdrempelige, bij voorkeur 'live', contactmogelijkheden.In hun hang naar het maken van de juiste keuze heeft, vooral een live, contact een groot effect. Chatten, direct bellen, teruggebeld worden en voor de zekerheid een e-form moeten op de juiste plekken zijn voorzien. De autokoper moet hier steeds tip top, ook ’s avonds en in het weekend, te woord worden gestaan. Ook is goede registratie van het contact een vereiste voor latere herkenning en opbouw van historie.

 

Aan de slag

 

Ga eens op zoek naar inspiratie en kijk dan vooral over de grenzen van automotive. Bijvoorbeeld service-award winnende, Nederlandse spelers zoals o.a. Knab, Ditzo, United Consumers, Coolblue etc. Bron: CustomerFirst.

 

We begrijpen dat een website niet zomaar overboord gegooid kan worden en dat zou ook de zoekresultaten geen goed doen. Meer willen we je aansporen om online de grenzen van je kunnen op te zoeken en waar nodig op te rekken.

 

Veel autokopers kunnen een betrouwbare loods richting invulling van hun behoefte goed gebruiken!

 

 

* Mensen die last hebben van keuzestress voelen zich onder andere onzeker, ze zoeken naar 100% zekerheid, vertonen uitstelgedrag, zijn bang om fouten te maken en voelen zich schuldig (bron: Albert Sonnevelt).

 

 

  meer nieuws