Bootstrap Example

 

HELP! Het after sales verdienmodel gaat eraan. WAT ALS… de zomer- / winterbandenwissel overbodig wordt?

 

Het feit dat de winters steeds zachter worden, maakt de afspraak voor zomer- / winterbandenwissel voor berijders de laatste jaren minder vanzelfsprekend. Wanneer je daarbij optelt de steeds beter presterende alternatieven zoals de all season band, dan is het slim om als autobedrijf serieus na te denken over jouw omzet- en winstalternatieven in een tijdperk waarin de periodieke bandenwissel overbodig wordt.

 

Plus het feit uit het blog item, 'WAT ALS... de APK wegvalt' dat momenteel 38% van de winst op after sales wordt gemaakt, terwijl het slechts 11% van de omzet beslaat, kunnen we vaststellen dat de winstgevendheid van het autobedrijf enorm onder druk komt te staan als het niet inspeelt op veranderingen.

 

Wat doe ik als de zomer- / winterbandenwissel overbodig wordt?

 

Dan komen er jaarlijks twee waardevolle werkplaatsbezoeken te vervallen. Dit maakt het absoluut noodzakelijk dat je een andere manier vindt om de klant dichter naar je toe te trekken en naar de werkplaats te krijgen. Hoe? Door actief met service marketing aan de slag te gaan. Je benadert de klant en trekt vervolgens de omzetkansen naar je toe, want het initiatief tot een afspraak, laat je niet meer aan de klant over, je neemt het in eigen hand.

 

 

Service marktaandeel behouden

 

Doet jouw bedrijf er écht álles aan om alle klanten voor regulier onderhoud naar binnen te hengelen en binnenboord te houden? Menig autobedrijf zal denken: “Jazeker, want we sturen een brief of e-mail met een link naar de afsprakenplanner.” En daarmee heb je het onderscheid met goede service marketing meteen te pakken, want je doet niet álles om die klant voor onderhoud naar binnen te hengelen…

 

 

Goede service marketing is meertrapsraket

 

De brief of mail is natuurlijk een prima start, maar het risico dat een klant niet in actie komt is groot, omdat het initiatief voor de afspraak bij de klant ligt. Deze stapt namelijk net zo gemakkelijk bij een concurrent naar binnen, na bijvoorbeeld het horen van een radio commercial. Om succesvol te zijn in service marketing, bel je de klant na het versturen van de boodschap om een afspraak te maken. Dus geen één-, maar een meertrapsraket! Met een significant hogere conversie tot gevolg.

 

En wat doe je met punten uit uitgesteld onderhoud? De punten die ten tijde van een diagnose wel geconstateerd zijn, maar nog niet dringend genoeg waren? Dit zijn omzetkansen die voor het oprapen liggen. Het enige dat je hiervoor moet doen is de klant op het juiste moment opvolgen om een afspraak in te plannen.

 

In onderstaande afbeelding benoemen we nog een aantal interessante klantcontactmomenten tijdens de Customer Life Cycle waarmee je direct aan de slag kan om klanten voor after sales naar de werkplaats te krijgen.

 

 

Contactmomenten gedurende Customer Life Cycle  Bron: CARMEN automotive

 

"Wacht niet af tot de klant het initiatief neemt voor een afspraak, maar benader de klant en spreek hem/ haar aan om de afspraak in te plannen. Deze aanpak helpt je om succesvol en winstgevend te blijven op after sales."

 

CARMEN automotive is sterk in aansprekend automotive klantcontact. Voor opdrachtgevers benadert zij klanten en prospects proactief (outbound) voor o.a. een showroom- of werkplaatsafspraak. Daarnaast verzorgt ze op unieke wijze live chat en runt de helpdesk voor meerdere opdrachtgevers (business support).

 

 

  meer nieuws