Bootstrap Example

 

HELP! Het after sales verdienmodel gaat eraan. WAT ALS… de APK wegvalt?

 

Geen automotive congres meer te bezoeken of het gaat erover: Er gaat de komende jaren ook in after sales veel veranderen. We merken dat het besef dat het huidige verdienmodel er binnen korte of langere tijd 'aan' gaat bij steeds meer autobedrijven begint door te dringen.

 

Belangrijkste oorzaken volgens het BOVAG rapport 'Werkplaats van toekomst' zijn o.a.:

  • de opkomst van elektrische voertuigen (EV);
  • de connected car;
  • alle wetgeving rondom EV en connected car
  • ontwikkelingen op mobiliteitsgebied

 

Tevens is er nog de onvoorspelbare bedreiging van enkele of vele 'niet automotive' toetreders (disruptors) op de automotive markt.

 

Gegeven het feit dat momenteel bijna 40% van de winst op service wordt gemaakt, terwijl het slechts 11% van de omzet beslaat, kunnen we vaststellen dat de winstgevendheid van het autobedrijf enorm onder druk komt te staan of zelfs verdampt als het zich niet (snel genoeg) aanpast. 

 

 

Eén van de gevolgen van de technologische vooruitgang op EV en connected gebied is dat het straks wellicht niet meer nodig zal zijn om de wettelijke APK keuring uit te voeren. Een interessant klantcontact- en omzetmoment komt daarmee mogelijk te vervallen.

 

 

Wat doe ik als autobedrijf als APK wegvalt?

 

Als onder invloed van EV en de connected car de wettelijke verplichting voor APK wegvalt, zal het autobedrijf nog harder dan voorheen alles uit de kast moeten halen om het servicemarktaandeel te behouden en het contact dichter naar zich toe te trekken. Hoe? Door service marketing actief toe te passen. Het autobedrijf trekt dan de omzetkansen naar zich toe, want het initiatief om tot een afspraak te komen wordt niet meer aan de klant overgelaten, maar wordt in eigen hand genomen.

 

 

Service marketing

 

Voor goede service marketing is het van belang om de juiste klant te benaderen met de juiste boodschap. Integreer in jouw klantcontactportal, waarin je lijsten van na te bellen prospects genereert, ook de 'nurtured' prospects en de prospects voor uitgesteld onderhoud én filter zo veel mogelijk bruikbare data uit andere (gekoppelde) systemen. Maak regelmatig segmentaties op basis van bijvoorbeeld de autohistorie en zoek een aanleiding voor een afspraak.

 

Om de prospect tijdens het gesprek zo optimaal mogelijk te woord te staan, is het belangrijk dat jouw klantcontact portal alle zinvolle informatie helder weergeeft. Dit stelt je in staat om makkelijk combinaties te maken. Het gebruik van een realtime planmodule (bijvoorbeeld van PlanIT) is een vereiste om direct en optimaal naar een afspraak te converteren.

 

 

Wat zijn de contactopties?

 

Als APK wegvalt en onderhoud afneemt, dankzij de komst van EV , zal je als dealerbedrijf op zoek moeten naar andere contactmomenten.

 

“Kijk creatief waar je service marketing actief kan inzetten om de contacten naar je toe te trekken, want dít is waar de omzet uiteindelijk te halen is.”

 

We geven alvast een aantal bruikbare voorbeelden van contactopties tijdens de customer life cycle én zullen de lijst de komende tijd uitbreiden als bron van inspiratie voor klantcontact in een veranderende after sales omgeving.

 

 

 

 

  meer nieuws